poniedziałek, 20 września 2010

Zasady rogrywki szachowej - figury

Figury liniowe
Szachy powstały jako namiastka działań wojennych. Jedynym celem jest danie mata królowi przeciwnika - aby to osiągnąć, warto ponieść każdą ofiarę. Gra sięgająca korzeniami do epoki despotycznych
władców, kiedy to mądrze było nie atakować monarchów, a więc nie brano do niewoli królów, gra kończy się, gdy zabicie tej figury jest nieuniknione w kolejnym ruchu. Hetman i goniec to stosunkowo niedawne nabytki na szachowym polu walki. Zastąpiły - odpowiednio - królewskiego doradcę i słonia. Gra bowiem powstała na Wschodzie, gdzie słonie wykorzystywane były w kampaniach wojennych.

Wieża 

Rukh po arabsku znaczy „rydwan". Dziś figurę tę reprezentuje wieża.

Hetman

Doradca przy królewskim boku często (w szachach angielskich i francuskich) zastępowany jest przez postać królowej.

Król

Król zawsze był najważniejszą figurą w grze i zawsze najwyższą.

Skoczek 

Wszystkie figury łączono niegdyś z funkcjami wojskowymi. Skoczka zwie się popularnie koniem. Anglicy zaś nazywają go rycerzem (knight).

Pion

W porównaniu z współczesnymi pionami, ten pieszy żołnierz wygląda dość groźnie.

Goniec

Zwany czasami, z niemiecka, laufrem - a w ogóle bardzo różnie w różnych krajach - po angielsku nosi nazwę biskupa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz